Sådan spotter du falske sms’er og mails

En hyppig anvendt metode for svindlere og hackere at snyde folk på er vha. phishing.

Hvad er phishing?

Kendetegnet ved phishing er, at der udsendes mails eller sms’er fra en afsender, som udgiver sig for at være en virksomhed, bank eller offentlig myndighed.

De “fisker” derfor efter oplysninger/adgang ved at sende falske sms’er eller mails ud.

Du har måske set eller hørt om, når svindlere har udgivet sig for at være “PostNord”, hvor svindlerne så sender massevis beskeder ud om, at folk har en pakke på vej, men lige mangler at betale 15 kr. i fragt for at den kan blive leveret.

Et andet typisk træk fra svindlerne er at udgive sig for at være en virksomhed, som skal have “bekræftet dine oplysninger”. De vil derfor lige have dig til at opdatere dine oplysninger, mens de i stedet vil tilrøve sig adgang til dine privatoplysninger eller kontoadgang til diverse sider.

Brug dit førstehåndsindtryk: Er der noget, der ser mærkeligt ud?

Dit førstehåndsindtryk er væsentligt at forholde sig til, og nogen gange kan der være noget, der virker off.

Spørg derfor dig selv: Er der noget i den her besked eller mail, der ser anderledes eller mærkeligt ud? Virker det for godt til at være sandt? Så er det højst sandsynligt også for godt til at være sandt.

Hvordan er stavningen og opsætningen?

Selvom hackere og svindlere bliver dygtigere til at gøre svindlen virkelighedstro, afslører skrivemåden og tekstens opsætning nogen gange svindlen.

Der er ofte fejl, som du f.eks. ikke vil se i kommunikationen fra offentlig myndighed eller din bank.

Derfor kan f.eks. stavefejl eller en anderledes skrivemåde afsløre den falske afsender.

Vær opmærksom på hvem, der ringer til dig

Det er ligeledes vigtigt at være opmærksom på, hvem du modtager opkald fra.

Ringer de pludselig fra “banken” eller “Microsoft” og fortæller, at der er problemer med din konto, og du “lige skal oplyse kortnummer, NemId/MitID” eller lignende, så læg på.

Formålet med de her fake calls er at lokke oplysninger ud af dig og misbruge dem.

Hold fast ved din tvivl

Er du det mindste i tvivl om rigtigheden eller afsenderens reelle identitet, så lad tvivlen komme dig til gode. Hvis du tænker: “Er det her mon en falsk mail eller falsk sms?”, så brug hellere den korte tid på at få det undersøgt.

Kontakt altid de officielle kanaler hos virksomhederne, myndigheder osv., hvis du er i tvivl, om det virkelig er den rigtige afsender.

Spørg hellere en gang for meget, end en gang for lidt.

Lad være med at trykke på noget, eller oplyse nogen som helst private oplysninger, når du er i tvivl.

Skal vi tage en snak?

Vi dækker over et bredt område af kompetencer og de områder vi ikke dækker, har vi samarbejdspartnere, der hjælper med, så du kun behøver at ringe til ét sted.

Vi er altid klar til en uforpligtende snak om, hvordan vi løfte jeres IT. 

Generel henvendelse: info@kortermann-it.dk
Teknisk support: support@kortermann-it.dk
Kontakt formular
Hvad vil du gerne kontaktes vedrørende?
×

Skal vi tage en snak?

Vi dækker over et bredt område af kompetencer og de områder vi ikke dækker, har vi samarbejdspartnere, der hjælper med, så du kun behøver at ringe til ét sted.

Vi er altid klar til en uforpligtende snak om, hvordan vi løfte jeres IT. 

Generel henvendelse: info@kortermann-it.dk
Teknisk support: support@kortermann-it.dk
Kontakt formular
Hvad vil du gerne kontaktes vedrørende?